Klocki drewniane to klasyk wśród zabawek, które od pokoleń zachwycają dzieci i rodziców. Ich uniwersalność i wszechstronność sprawiają, że są niezastąpionym narzędziem w procesie rozwoju dziecka.
Zabawa klockami to zbieranie doświadczeń
W trakcie zabaw konstrukcyjnych dziecko zmienia miejsce obiektów w przestrzeni. Pozwala mu to na lepsze zrozumienie pojęć typu: bliżej, dalej, obok, w zasięgu ręki itd. Łączy ze sobą klocki, aby uzyskać nową całość. Dokłada do niej nowe klocki i znowu ma inną całość. Rozdziela, to co zbudował na części. I znowu buduje od nowa. Tym sposobem dziecko dowiaduje się ważnej informacji – jakie zależności zachodzą między częściami. Maluch zakłada sobie, że zbuduje dom według planu w swojej głowie lub idzie na żywioł “zobaczę co mi wyjdzie”. Mamy tutaj działanie według założonego planu i twórcze poszukiwanie. Oba te sposoby prowadzą do jednego – gromadzenia doświadczeń.
Jakie zalety mają drewniane klocki?
- odpowiednie dla każdego dziecka – nawet najmniejsze dzieci interesują się klockami. Już niemowlaki lubią brać je do buzi, gryźć czy rzucać. Z pomocą rodzica budują pierwsze budowle i z radością je burzą. Klocki drewniane są trwałe i odporne na uszkodzenia, co sprawia, że mogą służyć przez wiele lat. Ponadto, wykonane z naturalnych materiałów, są bezpieczne dla dziecka i przyjazne dla środowiska.
- dojrzewają wraz z dzieckiem – kiedy niemowlakowi wystarczy kilka kloców tak już trzylatek będzie kręcił nosem, że brakuje mu materiału do budowy. I tak zestawy klocków można udoskonalać. Możemy dokupywać klocki o różnych kształtach, kolorach czy fakturze. Często do zestawów z klockami są dołączone figurki, samochody czy zwierzęta. Im więcej materiału do konstruowania tym lepsze doświadczenia zbierane przez nasze dziecko.
- kształtują wyobraźnię i doświadczenia – konstruując dziecko zbiera, analizuje i przetwarza zebrane doświadczenia. Mając do dyspozycji klocki o różnej wielkości czy kształtach kształtuje wyobraźnię przestrzenną. Dzięki klockom drewnianym dzieci mogą tworzyć niemal wszystko, co tylko wyobraźnia podsunie im do głowy. Od prostych budowli po skomplikowane konstrukcje, klocki dają swobodę w kreowaniu.
- ćwiczą motorykę małą – manipulując drewnianymi klockami dziecko musi używać precyzyjnych ruchów, bo może zburzyć budowlę i wszystko zniszczyć.. A przecież tego nie chce. Więc koncentruje się na zadaniu, uczy się przystosowywać swoje ruchy do przedmiotu: układa, przekłada, nawleka, dobiera itd. Jego ruchy z wiekiem stają się bardziej precyzyjne a budowle bardziej skomplikowane. Dzieci uczą się precyzji, koordynacji ręka-oko oraz budowania stabilnych struktur.
- są wszechstronne – zielony klocek w zabawie może być ogórkiem, a czerwony klocek pomidorem. Z pewnością z klocków można zrobić pyszną sałatkę! Klocki rozwijają dziecięcą kreatywność, bo oddziaływują na wyobraźnię. Pozwalają zbudować wszystko co dziecko sobie wymyśli.
- uczą – mogą stać się pomocnikiem dziecka w nauce. I tak używając klocków możemy uczyć dziecko dodawania, odejmowania, przeliczania czy konstruowania brył przestrzennych. Gdy nakleimy na nie litery, posłużą jako pomoc do nauki czytania i pisania.