Dla każdego rodzica jego dziecko jest wyjątkowe czy zdolne. Jednak każdy inaczej postrzega tę wyjątkowość. Dla jednych będzie to aktywność ruchowa, dla innych opanowanie pisania liter, a jeszcze dla innych łatwość zapamiętywania wierszy czy piosenek. Wiek przedszkolny jest okresem, w którym rozwijają się uzdolnienia u dziecka w różnych dziedzinach. My jako Rodzice powinniśmy umieć je rozpoznać i rozpocząć pracę nad ich rozwijaniem.
Czy sam sobie z tym poradzę?
Rodzice potrafią wiele. Na pewno zdarzyło Ci się przygotowywać strój na bal karnawałowy o 23 w nocy, a uśmiech Twojego dziecka rano zrekompensował cały trud. Mam rację? Tak samo jest z rozwijaniem talentu dziecięcego. Wystarczą chęci i odrobina kreatywności.
Propozycje zabaw ze względu na rozwijane uzdolnienia:
mowa i myślenie:
- układamy zakończenie bajek
- wymyślamy swoje bajki, np. opowiedz mi bajkę o dużym psie
- tworzymy historyjki obrazkowe z wycinków z gazet, które naklejamy na kartkę
- układamy krótkie wierszyki
- bawimy się w łamańce językowe, np. Jerzy nie wierzy, że na wieży jest gniazdo jeży, Nie pieprz wieprza pieprzem Pietrze, bo bez pieprzu wieprz jest lepszy
- rozwiązujemy łamigłówki, rebusy, krzyżówki
muzyka:
- słuchamy wspólnie utworów muzyki klasycznej i malujemy do niej obraz związany z aktualnymi przeżyciami
- tworzymy własne instrumenty muzyczne z rzeczy codziennego użytku,np. z pudełka po chusteczkach higienicznych
- bawimy się w orkiestrę z wykorzystaniem przedmiotów codziennego użytku tj. garnki, miski, pudełka, drewniane łyżki itp.
- akompaniujemy dziecku do śpiewanych przez niego piosenek
- zabieramy dziecko do takich miejsc jak teatr muzyczny, filharmonia
plastyka:
- oglądanie albumów z dziełami plastycznymi i próbowanie odwzorowania ich, np. inspirujemy dziecko twórczością Picassa a następnie dziecko tworzy własne dzieło w “stylu Picassa”
- rysujemy pastelami, piaskiem, świecami
- malujemy na różnych fakturach i podkładkach (płótno, styropian, szkło)
- tworzymy rzeźby z wykorzystaniem materiałów przyrodniczych, np. jeż z szyszki czy ludziki z kasztanów
- prace przestrzenne z masy solnej, papierowej czy z gliny
- wspólnie projektujemy i szyjemy pacynki, przytulanki
- bawimy się w stylizacje, tworzenie mody dla lalek
- uczymy się techniki origami i kirigami
- tworzymy własne farby do malowania, np z jogurtu i przypraw kuchennych
matematyka:
- bawimy się w przeliczanie, sortowanie ze względu na cechę (kolor, wielkość) np. klocków, koralików, puzzli
- dodajemy i odejmujemy na konkretach – “Połóż tutaj dwa klocki. A teraz dołóż jeszcze dwa. Ile masz razem?”
- zapoznajemy dziecko z jednostkami miary i objętości – daj dziecku do zabawy, wagę, centymetr, miarkę, niech poeksperymentuje na swoich zabawkach, pobawi się wodą w przelewaniem do pojemników różnej objętości
- objaśniamy zasady działania zegara – możecie stworzyć własny zegar z tektury i narysować do niego godziny, stworzyć plan dnia z godzinami, który powiesicie w kuchni
- bawimy się w sklep, uczymy dziecko co to jest moneta a co to banknot, układamy pieniądze od najniższej do najwyższej wartości
- układamy różnego rodzaju budowle, obrazy z figur geometrycznych
Napiszcie jaka zabawa przypadła Wam najbardziej do gustu? A może zainspirowałam Was do stworzenia własnej?