Blog, Okiem pedagoga

Jak rozmawiać z kilkulatkiem o jego dniu spędzonym w przedszkolu?

Jak rozmawiać z kilkulatkiem o jego dniu spędzonym w przedszkolu

Każdy kto ma kilkuletnie dziecko wie jak ciężko jest uzyskać konkretną odpowiedź na zadane mu pytanie. Często oczekujemy od dziecka składnej wypowiedzi a w zamian dostajemy strzępki informacji, które są niczym łamigłówki. Nas rodziców interesuje co robiło dziecko, kiedy nie było pod naszą opieką. Ważne jest czy jadło, czy miało dobry humor i czy miało drzemkę, a jeśli tak to jak długą. Kiedy maluch uczęszcza do przedszkola czy żłobka, nie zawsze mamy pełną wiedzę jak wyglądały jego aktywności. Zazwyczaj ciocie w przedszkolu wrzucają masę zdjęć na portale komunikacyjne dla rodziców byśmy mieli poczucie, że dziecko jest bezpieczne i zaopiekowane. Sama lubię podglądać zdjęcia moich dzieci, bo po ich minach mogę poznać jakie w danym momencie miały emocje na twarzy. I wtedy mam poczucie, że wiem co nieco o tym jak minął im dzień.

Ale co w sytuacji jak nasze dziecko nie umie jeszcze opowiedzieć o swoim dniu lub na pytanie jak było w przedszkolu rzuca krótkie “fajnie”? Dla rodzica to mała informacja. Przecież my lubimy wiedzieć wszystko o naszych dzieciach 🙂 Więc jak to zrobić, by dziecko otworzyło się przed nami i uchyliło rąbka tajemnicy przedszkolnej?

Zazwyczaj w przedszkolu czy żłobku dużo się dzieje. Wyobraź sobie kilkanaście kopii swojego dziecka w jednym pomieszczeniu, które biega, krzyczy czy wszędzie zostawia zabawki.  I tak przez kilka godzin dziennie, kilka dni w tygodniu. Kosmos! Ale jaki ważny dla dziecka. Bo to jego świat i środowisko, gdzie ma swoich ulubionych kolegów, zabawki czy zajęcia. Dzieci przynależą do grupy rówieśniczej, do której uczęszczają. To z nią się utożsamiają, jej wydarzeniami ekscytują czy wiążą z nią swoje plany. Dzięki temu dziecko uczy się zasad panujacych w grupie, zaspokaja swoją potrzebę współdziałania z innymi, uczy się przyjmować i wydawać opinię, kształtuje się jego samoocena. Grupa rówieśnicza ma też ogromną moc, bo potrafi razem dokonać wielu rzeczy których dziecko nie wykonałoby samo. To sprawia, że dziecko ma poczucie skuteczności i kompetencji. 


Większość dzieci nie chce na bieżąco odpowiadać o swoim dniu. Potrzebują trochę czasu, by przetworzyć informację i poukładać je sobie w głowie. Na pewno jeśli wydarzyło się coś istotnego dla dziecka powie Ci o tym, tylko w odpowiednim dla siebie czasie. Bądź cierpliwy. Dopiero, gdy dziecko się rozluźni, np. w kąpieli czy podczas czytania bajki, wyraża chęć rozmowy o mijającym dniu. Wykorzystaj ten moment, aby dowiedzieć się więcej o emocjach i uczuciach swojego dziecka.

Zadawaj trafne i przemyślane pytania, pokaż dziecku, że jego emocje są dla Ciebie tak samo ważne!

➡️Co dobrego zjadłeś dziś w przedszkolu? zamiast Co było na obiad?

➡️Co Cię dziś ucieszyło? zamaist Było dziś fajnie?

➡️Co miłego Cię dziś spotkało? zamiast Co dziś robiłeś?

➡️Jaką ciekawą zabawę dziś wymyśliłeś? zamaist W co się dziś bawiłeś?

➡️Czy ktoś sprawił Ci dziś przykrość? zamsiat Wiem, że płakałeś, o co chodziło?

➡️Z jakim kolegą/koleżanką miałeś dziś fajne przygody? zamaist Z kim dziś się bawiłeś?

Dodaj komentarz