Zabawa jest naturalnym sposobem, w jaki dzieci uczą się, odkrywają świat i rozwijają swoje umiejętności. Zabawy teatralne to jedna z form aktywności, która nie tylko dostarcza dzieciom rozrywki, ale także rozwija ich wyobraźnię, kreatywność oraz umiejętności społeczne
Teatr dłoni
Dziecko maluje dłonie farbami tak, by mogło odegrać wymyśloną przez siebie scenę. Następnie prezentuje własny teatr rąk, najlepiej zza zasłony, np. z koca. Włączając się do zabawy z dzieckiem możecie dyskutować na temat obejrzanego teatru i wyłonić mistrza teatru dłoni.
Celem tej zabawy jest ćwiczenie umiejętności manualnych, zdolności animacyjnych, ćwiczenie konwencji i przezwyciężanie nieśmiałości
Teatr ze skarpetki
Jeśli macie w domu stare skarpetki ta zabawa będzie dla Was idealna. Jednak zanim dziecko przejdzie do wykonywania pacynki, musi pomyśleć jaki charakter będzie oddawała jego postać – może to będzie zły zielony smok lub dzielny rycerz z tarczą? Daj dziecku do dyspozycji guziki, mazaki, klej, nici – wszystko co może przydać się do stworzenia pacynki. Niech samodzielnie wykona swoją postać. Następnie zadaniem dziecka jest wymyślenie krótkiego opowiadania związanego z tematyką pacynki.
Celem tej zabawy jest ćwiczenie konwencji, zdolności animacyjnych oraz rozwijanie wyobraźni.
Teatr kukiełek
Dziecko ma za zadanie wykonać prostą kukiełkę – czyli lalkę na patyku:)
Do jej wykonania może wybrać dwie cechy: kukiełkę groźną lub wesołą. Zadaniem dziecka jest ułożenie scenki. “groźna” kukiełka układa opowiadanie o np. groźnym rycerzu a “wesoła” o wesołej farmie.
Możesz też wziąć udział w zabawie i podzielić się z dzieckiem. Ty robisz “wesołą” a dziecko “groźną” kukiełkę, a potem razem bawicie się w odgrywanie opowiadań.
Celem tej zabawy jest rozbudzanie kreatywności, ćwiczenie technik animacyjnych, konwencji oraz motoryki małej.
Trening twórczości
W tą zabawę można bawić się wszędzie – w pokoju, samochodzie czy ogrodzie. Rodzic mówi, że chciałby zobaczyć defiladę różnych postaci a zadaniem dziecka jest je pokazać. Rodzić wymyśla a dziecko pokazuje, potem na odwrót 🙂 Warto robić to szybko, by dziecko miało okazję wcielić się w kilka postaci.
Cel tej zabawy to rozwijanie wyobraźni, pokonywanie nieśmiałości, nabywanie umiejętności kreowania postaci oraz ćwiczenie tempa wykonania zadania.
Ćwiczenia oddechowe, ortofoniczne, artykulacyjne i dykcyjne
Stojąc z opuszczonymi rękami, dziecko jak najszybciej wciąga powietrze. Trzymając powietrze w płucach, trzy razy otwiera i zamyka usta, tak jak ryba, po czym, ruszając dalej ustami, wydycha je powoli. Całość powtarza się kilkakrotnie.
Można zwiększać ilość “klapnięć” jeśli dziecko bez problemu radzi sobie z trzema “kliknięciami” bez wysiłku.
Celem tej zabawy jest poprawne gospodarowanie oddechem, zwiększenie pojemności płuc oraz uświadomienie dziecku działania mechanizmu oddychania
Podsumowanie
Zabawy teatralne stanowią nie tylko formę rozrywki, ale także skuteczne narzędzie edukacyjne, które wspiera rozwój dzieci w różnych obszarach. Poprzez rozwijanie wyobraźni, kreatywności, umiejętności społecznych oraz motorycznych, dzieci uczą się nie tylko o teatrze, ale także o sobie samych i świecie wokół nich. Dlatego warto zachęcać dzieci do udziału w zabawach teatralnych, które mogą dostarczyć im niezapomnianych doświadczeń i wzmacniać ich rozwój na wiele sposobów.